updates & analyseonderzoekfichesmedia.monitorover mediapunt
Zoeken
Media.monitor

Aanpak media.monitor 2025

February 20, 2025
•
Pauljan Truyens
Kristin Van Damme
Hanne Peeters
Sien Van de Wouwer
•
Op deze pagina:
Example H2
Example H3
Download de media.monitor 2025

Aanpak media.monitor 2025

Deze media.monitor kwam tot stand in drie fases:

‍Fase 1. Experten raadplegen

  • We schreven mediaonderzoekers, -beleidsmedewerkers en -professionals aan met expertise in een of meerdere van de zes Mediapunt-kernthema’s: Audiovisuele media en gaming; Crossmediagebruik en -repertoires; Digitale en mediawijsheid;Innovatie en digitale transformatie; Journalistiek en (des)informatie; Pluriformiteit en diversiteit in de media.
  • ­De experten bezorgden ons onderwerpen die het afgelopen jaar centraal stonden in(Vlaams) mediaonderzoek en/of de actuele debatten domineerden.
  • We kwamen op deze manier tot de vier thema’s van deze monitor.

Fase 2. Data verzamelen en -verwerken

  • ­De data verzamelden we in de eerste plaats op de Mediapunt-site. We scanden alle Onderzoeksfiches, die een overzicht vormen van het mediaonderzoek dat de afgelopen jaren in Vlaanderen werd uitgevoerd, en onze eigen Dataduiken en Media.dossiers op zoek naar aanknopingspunten met een van de vier geïdentificeerde thema’s in Fase 1. Waar nodig keken we ook naar andere(inter)nationale rapporten en studies. (Alle gebruikte bronnen zijn raadpleegbaar op de Mediapunt-site)
  • ­Deze bronnen analyseerden en interpreteerden we om tot Inzichten te komen die verdergaan dan ‘stating the obvious’. Het zijn dus zaken die ons opgevallen zijn en die (meer) aandacht verdienen zowel in mediabeleid, -onderzoek als de -industrie.
  • ­Onder elk Inzicht geven we beknopt wat meer context en de nodige argumentatie.

Fase 3. Feedback toepassen

  • ‍‍­Fase 2 en Fase 3 wisselden elkaar af, waar we telkens feedback en input van het Mediapunt-consortium en de -stuurgroep integreerden in de monitor.

‍

Over media.monitor 2025

De media.monitor bundelt recente inzichten uit Vlaams onderzoek naar media. De focus van deze editie ligt op onderzoek dat gepubliceerd is in het kalenderjaar 2024. De inzichten zijn een startpunt voor een constructief debat tussen beleid, onderzoek en de mediasector.

Ontdek de andere thema's

  • AI-tsunami in mediaproductie op komst?
  • Shift naar digital-first in de audiovisuele sector
  • Journalistiek onder druk
  • Goed online leven door competenties en deconnectie
  • Aanpak van de monitor

Meer weten?

  • Download de hele media.monitor 2025
  • Vragen? Neem contact op met info@mediapuntvlaanderen.be
Download de media.monitor 2025

Nieuw onderzoek en inzichten rond media in Vlaanderen in je mailbox?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Schrijf je in

Volg ons op LinkedIn.

Jouw onderzoek toevoegen? Geef het hier door.

Over Mediapunt
Disclaimer
Contact
Met de steun van de Vlaamse overheid, Departement Cultuur, Jeugd en Media