De rol van sociale media in het lichaamsbeeld van jongeren met een zichtbaar verschil
Dit onderzoek brengt de karakteristieken van Instagram posts van influencers met zichtbare verschillen (zoals een litteken, vlek of aandoening waardoor je er anders uitziek, bijvoorbeeld vitiligo, alopecia) in kaart en kijkt naar welke rol deze influencers spelen in de lichaamsbelevingvan jongeren met vergelijkbare kenmerken. Het combineert een analyse van 629 Instagram posts met interviews met 10 jongeren (gemiddeld 23 jaar). De resultaten tonen dat deze influencers een positief effect kunnen hebben door diversiteit en zelfacceptatie te promoten, maar ook dat sommige berichten negatieve karakteristieken bevatten, zoals het promoten van schoonheidsidealen. Het onderzoek benadrukt de kansen en uitdagingen van deze influencers voor jongeren met een zichtbaar verschil en het bredere publiek.
Studie over
Influencers
Onderzoeksmethode(n)
Interviews
Kwantitatieve inhoudsanalyse
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Sociale media
lichaamsbeeld
influencers
diversiteit
Kerninzichten
Influencers omarmen hun zichtbaar verschil
De meeste influencers met een zichtbaar verschil laten dit openlijk zien in hun posts. Dit inspireert volgers en promoot een breder beeld van schoonheid. Ze proberen hun verschil niet te verbergen, wat gevoelens van inspiratie en ondersteuning kan opwekken bij jongeren met vergelijkbare kenmerken.
Influencers met zichtbare verschillen kunnen zowel een positief als negatief lichaamsbeeld versterken
In de content van influencers met een zichtbaar verschil komen vaak BoPo karakteristieken terug, zoals het promoten van een positief lichaamsbeeld. Tegenstrijdig, toont dit onderzoek dat ze vaak grotendeels voldoen aan de heersende schoonheidsidealen en zichzelf soms op een seksualiserende manier presenteren. Deze tegenstrijdige kenmerken kunnen zowel een positief als een negatief lichaamsbeeld in de handwerken.
Jongeren met een zichtbaar verschil proberen te conformeren met de nauwe schoonheidsstandaarden op sociale media
Veel jongeren met een zichtbaar verschil gebruiken strategieën zoals het verbergen of bewerken van foto’s om hun verschil minder zichtbaar te maken. Ze proberen vaak te voldoen aan schoonheidsidealen, uit angst voor negatieve reacties.
Algemeen gebrek aan representatie van zichtbare verschillen op sociale media
Jongeren ervaren een gebrek aan representatie van zichtbare verschillen op sociale media. Zelfs in body positivity-content komen zichtbare verschillen zelden voor, waardoor dit soort content dus een smal beeld van diversiteit van promoot.
Tegenstrijdige reacties op content met zichtbare verschillen
Sommige jongeren vermijden content met zichtbare verschillen omdat het hen confronteert met hun eigen verschil en angst oproept. Anderen zoeken het juist op voor herkenning, inspiratie en steun.
Het onderzoek laatzien dat influencers met een zichtbaar verschil zowel kansen als uitdagingenbieden voor de ontwikkeling van een positief lichaamsbeeld bij jongeren met een zichtbaar verschil en het bredere publiek.
Dedecker, L., Schreurs, L., Vandenbosch, L., Pellemans, E., Hul, L. V., & Maes, C. (2025). #Visible difference: A multi-method study investigating content of and responses to influencers with visible differences. Body Image, 54, 101921. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2025.101921
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.