Genderattitudes van jonge kijkers onder de loep: de rol van genderdiversiteit op het kleine scherm
Hoewel traditionele beelden van jongens en meisjes vaak voorkomen op televisie, proberen jeugdprogramma’s steeds vaker meer diverse genderrollen te tonen. Dit onderzoek keek naar het effect van een aflevering waarin een transgender personage op een positieve manier wordt voorgesteld op hoe kinderen tussen 9 en 13 jaar denken over gender. Het bekijken van de aflevering zorgde ervoor dat kinderenminder strikte ideeën hadden over wat jongens en meisjes ‘horen’ te zijn (genderessentialisme). Het leidde echter niet tot meer acceptatie van of bereidheid tot vriendschappenmet gender non-conforme leeftijdsgenoten. Kinderen die het personage leuk vonden of zich ermee verbonden voelden, hadden wel meer flexibele ideeën over gender. Of de moeder meekeek, had geen invloed op de resultaten.
Studie over
Kinderen
diversiteit
Onderzoeksmethode(n)
Experiment
Survey
Medium/technologie
Televisie/video
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
transgender
stereotypen
gender
ouders
diversiteit
media-effecten
Attitudes
televisie
Kerninzichten
Het effect van de aflevering op genderopvattingen Het bekijken van de aflevering leidde tot minder genderessentialisme. Dit betekent dat de ideeën van kinderen over hoe jongens en meisjes er horen uit te zien en zich te horen gedragen flexibeler werden. De aflevering zorgde echter niet voor een hogere acceptatievan of meer bereidheid tot het vormen van vriendschappen met leeftijdsgenoten die niet aan traditionele genderrollen voldoen. Verder onderzoek is nodig naar de impact van herhaaldelijk kijken naar jeugdprogramma's met diverse genderrollen en naar de invloed van andere televisiepersonages die niet voldoen aan de gendernormen, zoals een jongen die ballet doet of een meisje dat graag voetbalt.
De rol van ouderlijke aanwezigheid bij het kijken Het bekijken van de aflevering samen met hun moeder had geen bijkomende invloed op de resultaten. In sommige gevallen waren kinderen zelfs meer accepterend voor gender non-conforme leeftijdsgenoten als ze alleen keken. Dit suggereert dat de loutere aanwezigheid van een ouder niet voldoende is. Actieve gesprekken tijdens of na het televisiekijken, waarin ouders bewust praten over de boodschap die de aflevering wil uitdragen, kunnen een belangrijke rol spelen zijn in het versterken van de impact van de televisiebeelden.
De invloed van het personage Kinderen die het transgender personage leuk vonden of zich ermee konden identificeren, hadden meer flexibele genderattitudes en waren positiever over genderdiversiteit. Dit laat zien dat het belangrijk is hoe een personage wordt neergezet. Personages die zowel herkenbaar als sympathiek zijn, kunnen een grotere impact hebben op hoe kinderen denken over genderdiversiteit. Toekomstig onderzoek kan verder onderzoeken welke (combinaties van) eigenschappen van personages het meeste bijdragen aan het veranderen van opvattingen.
De studie benadrukt hoe media met diverse genderbeelden bepaalde ideeën over gender kunnen beïnvloeden, maar suggereert ook dat er meer nodig is, zoals herhaalde blootstelling en actieve gesprekken, om grotere veranderingen te bereiken.
Laporte, H., & Eggermont, S. (2024). Watching Televised Counter-Stereotypes Alone or with Mom: Studying the Effects on Preadolescents’ Gender Attitudes and Beliefs. Journal of Homosexuality, 72(10), 1827–1847. https://doi.org/10.1080/00918369.2024.2392702
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.