Hoe fitfluencers jongeren motiveren tot een gezonde levensstijl
Onderzoek naar fitfluencers richt zich vaak op de negatieve effecten, maar mist kansen om de positieve invloed te ontdekken. Dit onderzoek sprak met jongeren van 14 tot 18 jaar om te begrijpen hoe fitfluencers hun mentale en fysieke gezondheid beïnvloeden. De jongeren ervaren weinig negatieve gevolgen en voelen zich vaker gemotiveerd dan ontmoedigd. Ze noemen vier voordelen: informatie, authenticiteit, praktische tips en entertainment. Deze aspecten maken fitfluencers inspirerend en toegankelijk. Het onderzoek benadrukt hoe fitfluencers jongeren positief kunnen beïnvloeden en meer beweging kunnen stimuleren.
Studie over
Adolescenten
social media
Onderzoeksmethode(n)
Interviews
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
influencers
sociale media
lichaamsbeeld
Mentaal welzijn
Kerninzichten
Positieve ervaringen met fitfluencers:
De meeste jongeren vinden fitfluencers motiverend en hebben weinig negatieve ervaringen. Ze gebruiken vaak slimme strategieën om negatieve effecten te voorkomen, zoals kritisch kijken naar wat ze zien.
Jongeren kunnen denken dat anderen meer beïnvloed worden door negatieve effecten van fitfluencers dan zijzelf. Hierdoor moeten we voorzichtig blijven en rekening houden met mogelijke onbewuste invloeden.
Onbereikbare fitfluencers zijn toch inspirerend:
Jongeren weten dat veel fitfluencers een bijna perfect en moeilijk haalbaar leven laten zien. Toch vinden ze dit niet ontmoedigend.
Ze halen waarde uit deze fitfluencers door hun tips en ideeën aan te passen aan hun eigen mogelijkheden. Tegelijkertijd zoeken ze meer authentieke en herkenbare fitfluencers, maar die zijn minder makkelijk te vinden.
Fitfluencers bieden vier voordelen:
Jongeren noemen vier dingen die hen motiveren: echtheid, informatie, praktische tips en entertainment.
Vooral praktische tips en entertainment helpen hen om meer te bewegen en een gezonde levensstijl aan te nemen. Echtheid is belangrijk, maar jongeren vinden dat dit vaak ontbreekt.
Wat betekent dit?
Voor jongeren: Fitfluencers kunnen een positieve invloed hebben, maar het is belangrijk om kritisch te blijven en te beseffen dat niet alles echt of haalbaar is. Socialemediawijsheid kan jongeren deze inzichten geven, alsook coping strategieën versterken.
Voor fitfluencers: Ze kunnen jongeren beter helpen door eerlijker en realistischer te zijn, en door praktische, motiverende en leuke content te maken. Daarnaast is het belangrijk dat zij op de hoogte zijn van hun mogelijks negatieve invloed en hierover communiceren naar de jongeren toe.
Voor ouders: Leer jongeren hoe ze slim en kritisch met fitfluencer-content om kunnen gaan. Dit kan helpen om negatieve invloeden te voorkomen en de positieve kanten te benutten. Ouders kunnen ook een positief lichaamsbeeld stimuleren, wat beschermt tegen negatieve invloeden van fitfluencers.
Al met al laten deze bevindingen zien dat fitfluencers jongeren kunnen inspireren, maar dat bewust en kritisch omgaan met sociale media de sleutel is tot een gezonde balans.
de Brabandere, M., Vanwesenbeeck, I., & Hudders, L. (2025). Turning likes into lifts: Understanding how adolescents experience fitfluencer content and the opportunities it offers them. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 20(1). https://doi.org/10.1080/17482631.2025.2467520
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.