Hoe technoference de relatie tussen ouders en kinderen beïnvloedt
Technoference betekent dat media, zoals telefoons, de relatie en interactie tussen ouders en kinderen kunnen verstoren. Onderzoek toont negatieve effecten aan, zoals minder aandacht van ouders en gedragsproblemen bij kinderen. Toch zijn er ook voordelen, zoals stressvermindering en toegang tot informatie rond opvoeden. Technoference wordt pas sinds tien jaar onderzocht en er is nog veel onbekend. Toekomstig onderzoek moet kijken naar langdurige effecten en het gebruik van apparaten in verschillende situaties. Ouders verdienen hulp zonder schuldgevoelens, terwijl ook beleidsmakers en techbedrijven verantwoordelijkheid moeten nemen.
Studie over
Kinderen (6-12 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Literatuurstudie
Medium/technologie
Communicatietechnologie
Soort publicatie
Boek(hoofdstuk)
Tags
ouders
Smartphone-gebruik
beleid
Kerninzichten
Achtergrond:
Ouders gebruiken gemiddeld 5 uur per dag hun telefoon, wat soms zorgt voor afleiding tijdens ouder-kind interacties. Dit wordt “technoference” genoemd.
Technoference komt vaak voor tijdens bijvoorbeeld etenstijd, speeltijd en bedtijd. Bij sommige ouders gebeurt dit zelfs 75% van de tijd met hun kind.
Het kan negatieve gevolgen hebben, zoals minder aandacht voor het kind en meer gedragsproblemen. Toch kan technologie ook ouders ondersteunen, bijvoorbeeld door stress te verminderen of toegang te geven tot opvoedinformatie.
Huidige situatie:
Negatieve effecten op ouders: Ouders die hun telefoon gebruiken, kunnen minder goed reageren op hun kinderen, minder gevoelig zijn en minder samen spelen. Dit kan leiden tot minder kwalitatieve interacties. Ook multitasking tussen telefoon en kind maakt ouders vermoeider.
Negatieve effecten op kinderen: Technoference kan de sociaal-emotionele ontwikkeling beïnvloeden, zoals meer angst of driftbuien. Het kan ook taalontwikkeling en aandacht verstoren, vooral bij jonge kinderen.
Voordelen: Technologie kan ouders helpen om contact te houden, informatie te zoeken, stress te verminderen of rustig te blijven in moeilijke situaties.
Toekomstig onderzoek:
Er is meer onderzoek nodig naar hoe ouders mindful met technologie kunnen omgaan en naar de langetermijneffecten van technoference.
Het is belangrijk om te begrijpen hoe kinderen en ouders zich aanpassen aan technoference en of sommige kinderen gevoeliger zijn voor negatieve effecten.
Meer studies moeten kijken naar verschillende gezinssituaties en culturele achtergronden.
Aanbevelingen:
Voor ouders: Creëer schermvrije momenten, maak oogcontact en leg uit waarom je je telefoon gebruikt. Voel je niet schuldig; iedereen worstelt hiermee.
Voor beleidsmakers: Reguleer de technologie-industrie en verminder functies zoals autoplay die afleiding vergroten.
Voor techbedrijven: Ontwikkel technologie die ouders helpt bewust en mindful om te gaan met hun telefoongebruik.
McDaniel, B.T., Linder, L., Vanden Abeele, M.M.P., Ventura, A.K., Coyne, S.M., Barr, R. (2025). Technoference in Parenting and Impacts on Parent–Child Relationships and Child Development. In: Christakis, D.A., Hale, L. (eds) Handbook of Children and Screens. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-69362-5_56
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.