Jongere tieners halen meer plezier uit Snapchats My AI
Een studie onder 303 Vlaamse tieners (gemiddelde leeftijd 15,89 jaar) onderzocht het gebruik van Snapchats My AI-chatbot en de emoties die dat oproept. Jongere tieners gebruikten My AI vaker en voelden zich daarna positiever dan oudere tieners. Leeftijd had geen invloed op negatieve emoties en er werden geen verschillen gevonden op basis van geslacht of sociaal-economische status. De onderzoekers benadrukken dat leeftijd een belangrijke rol speelt in hoe jongeren AI-chatbots ervaren en dat dit moet worden meegenomen in het ontwerp en beleid rond sociale AI.
Studie over
Adolescenten
social media
Onderzoeksmethode(n)
cross-sectionele survey
Medium/technologie
Artificiële intelligentie (AI)
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
chatbot
social advertising
beleid
Artificiële intelligentie
Kerninzichten
Jongere tieners gebruiken Snapchats My AI chatbot vaker en ervaren meer positieve emoties, zoals enthousiasme en geluk, dan oudere tieners. Dit komt mogelijk doordat jongere tieners minder kritisch denken en de chatbot zien als een mensachtige gesprekspartner.
Jongeren kunnen risico’s van My AI onderschatten. Bijvoorbeeld: advies over mentale gezondheid kan soms nadelige gevolgen hebben, zoals verkeerde eetgewoonten. Meer AI-educatie kan helpen om jongeren bewust en kritisch te laten omgaan met deze technologie.
Er werd geen verband gevonden tussen het gebruik van My AI en geslacht of sociaal-economische status (SES). Dit kan komen door de beperkte variatie in SES in de onderzochte groep en het mogelijk genderneutrale ontwerp van de chatbot.
Jongeren ontwikkelen mogelijk een soort "parasociale relatie" met chatbots zoals My AI. Dit betekent dat ze een emotionele band voelen, alsof ze met een echte persoon praten. Dit vraagt om meer onderzoek naar de langetermijneffecten hiervan.
Het debat over de minimumleeftijd voor sociale media, zoals Snapchat, blijft belangrijk. Hoewel de app een leeftijdsgrens van 13 jaar hanteert, gebruiken jongere kinderen het vaak al. Dit onderzoek laat zien dat jongere tieners soms juist meer voordelen halen uit functies zoals My AI. Beleidsmakers zouden hiermee rekening moeten houden.
Toekomstig onderzoek moet zich richten op diverse groepen en andere typen chatbots om beter te begrijpen hoe jongeren deze technologieën gebruiken en ervaren.
Vanhoffelen, G., Vandenbosch, L., & Schreurs, L. (2025). Teens, Tech, and Talk: Adolescents’ Use of and Emotional Reactions to Snapchat’s My AI Chatbot. Behavioral Sciences, 15(8), 1037. https://doi.org/10.3390/bs15081037
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.