Alcohol op Instagram: Onderzoek naar Invloed van Social Media Influencers
Deze studie onderzoekt hoe social media influencers posts maken over alcohol op Instagram. Ze gebruiken sociale cognitieve theorie om het voorkomen en de aard van alcoholafbeeldingen te onderzoeken bij 120 influencers. De bevindingen tonen aan dat de meerderheid van de influencers alcohol tonen in hun Instagram-posts, vooral in hun verhalen. Ze benadrukken positieve aspectenvan alcoholgebruik en zetten alcohol vaak op de voorgrond. Sommige afbeeldingen tonen duidelijke merknamen, maar vermelden niet altijd dat er een commerciële samenwerking is met de alcoholindustrie.
Studie over
Media-inhoud
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
alcoholconsumptie
content marketing
influencers
reclame
Kerninzichten
Veel populaire social media influencers (SMI's) op Instagram tonen alcoholische dranken in hun posts, vooral wijn.
Door het zien van bepaalde alcoholische dranken die SMI’s drinken, zouden volgers positiever kunnen staan ten aanzien van dit merk en ook mogelijks deze drank consumeren of aankopen.
Verhalen (stories) op Instagram bevatten vaak meer alcoholafbeeldingen dan reguliere berichten, waardoor tieners mogelijk meer worden blootgesteld aan alcohol dan eerder gedacht.
SMI's laten alcoholgebruik vooral op een positieve manier zien, wat invloed kan hebben op de kijkers en hun gedrag.
Hoewel op heel wat afbeeldingen van alcohol een merk zichtbaar is, wordt slechts een klein deel van deze content expliciet gelabeld als advertentie. Vaak portretteren influencers dus ook onbewust alcohol als deel van hun levensstijl of om te tonen dat ze op een sociale bijeenkomst aanwezig waren.
Het gebruik van SMI's voor commerciële doeleinden kan zorgen baren, vooral omdat jonge kijkers mogelijk niet kritisch genoeg zijn om reclamecontent te herkennen.
Meer onderzoek is nodig om deze marketingpraktijken te begrijpen en toekomstige regelgeving te informeren.
Vranken, S., Kurten, S., & Beullens, K. (2024). Time to ‘Wine’: A content analysis investigating how social Media Influencers refer to alcohol use in Instagram’s feed posts and stories. Mass Communication and Society, 1–27.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.