Celebrity-journalistiek in Vlaanderen: invloed van digitalisering en de lokale celebrity-cultuur
Deze studie onderzoekt hoe digitalisering en celebritycultuur de Vlaamse celebrityjournalistiek beïnvloeden. De analyse van twee magazines en een website van DPG Media toont aan dat digitalisering de werkwijze van journalisten die nieuws over celebrity's maken verandert, al is er een groot verschil in het nieuws over lokale en internationale beroemdheden. Vlaamse celebrity's bieden vaker directe toegang tot exclusieve informatie, terwijl journalisten voor hun berichtgeving over internationale sterren afhankelijk zijn van externe en voornamelijk digitale bronnen.
Studie over
Journalisten
Nieuwsmedia
redactie
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Interviews
Case study
Medium/technologie
Printmedia
website
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
(hoofd)redacteurs
Beroemdheden
journalistieke rollen
persagentschap
Kerninzichten
Digitale media hebben een invloed op hoe Vlaamse celebrityjournalisten werken, maar traditionele journalistieke methodes blijven belangrijk.
Voor lokale beroemdheden worden vaak twee bronnen gebruikt en wordt er minder vertrouwd op sociale mediaals primaire bron. Bij lokale beroemdheden is er vaker een direct contact en zijn er meer exclusieve interviews. Voor internationale beroemdheden vertrouwen Vlaamse media vaker opbuitenlandse bronnen, wat het nieuws soms oppervlakkiger maakt.
Doordat media in Vlaanderen vaak eigendom zijn van één grote speler (zoals DPG Media), is er minder concurrentie tussen verschillende nieuwsmerken. Websites als HLN.be krijgen hierdoor meer aandacht, terwijl de tijdschriften zich vooral op verdieping richten en minder concurreren op “primeurs.”
Vlaamse media kunnen lokale beroemdheden exclusieve aandacht geven, wat hen aantrekkelijker maakt voor het publiek. Zo onderscheiden lokale beroemdheden zich van grotere, internationale sterren en blijft lokaal celebritynieuws relevant voor Vlaamse lezers.
Hoewel dit onderzoek zich op Vlaanderen richt, toont het aan dat lokale media- en celebrityculturenunieke kenmerken hebben. De studie helpt ons beter te begrijpen hoe digitalisering en mediaconcentratie het dagelijks werk van celebrityjournalisten beïnvloeden.
Hendrickx, J., & Van den Bulck, H. (2024). Rumor has it: Epistemology of celebrity journalism in the flemish digital media ecology. Journalism, 0(0). https://doi.org/10.1177/14648849241263328
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.