Deze studie onderzoekt hoe mensen hun negatieve emoties proberen te reguleren via hun smartphone. Uit data van meer dan 1000 volwassenen bleek dat mensen vaker hun emoties uiten of afleiding zoeken via hun telefoon na negatieve gevoelens. Toch helpt dit niet om zich daarna beter te voelen. Daarnaast blijkt dat de keuze voor bepaalde strategieën per persoon sterk verschilt, terwijl de effecten van deze strategieën op emoties minder variëren. Ook bleek dat emoties uiten vaak leidt tot meer communicatie via de telefoon, terwijl afleiding zoeken vaker samenhangt met socialemediagebruik. Smartphones bieden dus manieren om met emoties om te gaan, maar hun effectiviteit blijft onduidelijk.
Studie over
smartphone gebruik
Onderzoeksmethode(n)
Experience sampling
Observatie
Medium/technologie
Smartphone
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Smartphone-gebruik
Digitaal welzijn
media-effecten
Kerninzichten
Deze studie onderzoekt hoe mensen hun smartphone gebruiken om negatieve emoties te reguleren, met een focus op het uiten en vermijden van emoties. De onderzoekers wilden begrijpen of dit gedrag wordt aangedreven door mediakeuze (media selection) of door de effecten van media (media effects).
Mensen gebruiken hun smartphone vaker om met negatieve emoties om te gaan na een slechte ervaring. Dit ondersteunt het idee dat mediagebruik in dit geval vooral wordt gestuurd door mediakeuze, waarbij mensen bewust hun smartphone inzetten om emoties te reguleren.
Het gebruik van smartphones om negatieve emoties te uiten of te vermijden bleek niet effectief om deze gevoelens te verminderen. Sterker nog, bij het vermijden van emoties via smartphones was er een heel klein verband met een toename van negatieve gevoelens op de korte termijn.
Hoewel smartphonegebruik direct verlichting kan bieden, vonden de onderzoekers geen bewijs dat het langdurig helpt. Over een periode van drie uur was er geen blijvende verbetering en het vermijden van emoties via smartphones had zelfs een licht negatief effect.
Het vermijden van emoties via smartphones leidde tot een iets sterkere toename in negatieve gevoelens dan het uiten van emoties. Dit verschil is klein, maar significant. Het negatieve effect van emotie-vermijding kan komen doordat dit gedrag verdere piekergedachten niet voorkomt. Sociale media worden vaak passief en gedachteloos gebruikt, wat tijdelijke afleiding biedt, maar later tot negatieve gevoelens kan leiden, zoals schuld.
Er waren lichte verschillen tussen mensen in hoe ze hun smartphone gebruikten om emoties te reguleren. Oudere mensen deden dit minder vaak, wat erop wijst dat sommige mensen mogelijk andere manieren hebben om met emoties om te gaan die niet digitaal zijn.
Mensen die emoties uiten via hun smartphone, doen dit vooral via communicatie-apps zoals WhatsApp. Mensen die emoties vermijden, gebruiken vaker sociale media zoals Instagram of TikTok, vaak op een passieve manier, zoals scrollen.
Conclusie
Deze studie laat zien dat mensen hun smartphone gebruiken om negatieve emoties te reguleren, vooral door emoties te uiten via communicatie-apps of te vermijden via sociale media. Dit gedrag wordt voornamelijk gedreven door mediakeuze, waarbij mensen hun smartphone inzetten na negatieve gevoelens. De effecten hiervan op negatieve emoties zijn echter beperkt en bieden geen langdurige verlichting. Toekomstig onderzoek kan zich richten op de directe effecten van digitaal emotiebeheer en het vergelijken van verschillende strategieën.
de Segovia Vicente, D., Van Gaeveren, K., Murphy, S., & Vanden Abeele, M. (2025). Tapping into feelings : an experience sampling study examining the dynamics of smartphone-based emotion regulation and negative affect. EMOTION. https://doi.org/10.1037/emo0001584
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.