Entertainmentmedia als aanvulling op seksuele voorlichting op school
Seksuele voorlichting op school sluit vaak niet aan bij wat jongeren nodig hebben, omdat het te theoretisch en biologisch is. Hierdoor zoeken ze informatie over seksualiteit en relaties via informele bronnen, zoals entertainment media, podcasts, series of sociale media. Dit onderzoek bij 42 Vlaamse jongvolwassenen (18-22 jaar) toont vijf redenen waarom ze naar deze content zoeken: informatie, entertainment, sociale voldoening, seksuele nieuwsgierigheid en seksuele empowerment. Dit laat zien hoe populaire media een waardevolle aanvulling kunnen zijn op schoolse voorlichting en inspiratie kunnen bieden voor verbeteringen.
Studie over
jongvolwassenen
seksualiteit
entertainment media
Onderzoeksmethode(n)
Interviews
Medium/technologie
Tv-serie
Sociale media
Podcast
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
seksualiteit
tv-serie
onderwijs
sociale media
entertainment media
seksuele opvoeding
Kerninzichten
Jongeren zoeken naar informatie buiten de klas
Seksuele voorlichting op school wordt vaak als te theoretisch en beperkt ervaren. Hierdoor zoeken jongeren informatie via populaire media om meer te weten te komen over seks en relaties. Populaire series zoals Sex Education en SKAM worden vaak genoemd, net als podcasts zoals Call Her Daddy. Ook TikTok-video’s van ‘sex edutainment influencers’ zijn populair. Jongeren kiezen deze media omdat ze in hun eigen tijd en op een veilige manier gevoelige onderwerpen kunnen verkennen, zoals toestemming, diversiteit en grenzen.
Vijf redenen waarom jongeren seksuele media gebruiken
Uit de interviews met 42 Vlaamse jongeren kwamen vijf motivaties naar voren:
Informatie en educatie: Nieuwe kennis over seks, relaties en gezondheid.
Entertainment: Het is leuk en ontspannend om te kijken of luisteren.
Sociale voldoening: Het gevoel dat ze niet alleen staan in hun ervaringen.
Seksuele nieuwsgierigheid: Meer leren en ontdekken over seksualiteit.
Empowerment: Meer zelfvertrouwen over hun eigen seksualiteit.
Deze media vullen schoolvoorlichting aan en maken leren leuker, herkenbaarder en vaak relevanter. Ze dagen traditionele ideeën over seks uit, wat jongeren helpt om zich vrijer en sterker te voelen.
Praktische aanbevelingen
Voor leraren: Leraren kunnen in de les verwijzen naar populaire media en er indirect mee aan de slag gaan, zonder expliciete scènes te tonen. Daarnaast is het belangrijk om veilige gesprekken te stimuleren over onderwerpen als seksuele diversiteit en grenzen.
Voor mediamakers: Zorg voor realistische en diverse inhoud die aansluit bij de ervaringen van jongeren. Dit kan hen beter ondersteunen in hun zoektocht naar kennis en zelfvertrouwen.
Van Wichelen, T. (2025). Rewriting sex education: emerging adults’ perceptions of sexual content in popular entertainment media and its relevance to sexuality education. Sex Education, 1–16. https://doi.org/10.1080/14681811.2025.2525285
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.