Hoe gebruikers reageren op het delen van nieuws door politici op sociale media
Politici gebruiken sociale media om hun kiezers en volgers te bereiken en delen soms nieuws om dat te doen. Ze kiezen strategisch welke nieuwsverhalen en -bronnen ze delen, om beter aan te sluiten bij hun publiek. Dit onderzoek, gebaseerd op een survey met van 22.145 burgers en 21.113 Facebookposts van politici uit 15 Europese landen, laat zien dat gebruikersreacties op posts waarin politici nieuws delen vooral worden beïnvloed door de inhoud en boodschap en niet door de kenmerken van het nieuwsmedium dat gedeeld wordt. In landen waar politiek en media sterk verbonden zijn, reageren mensen meer op nieuws dat ideologisch aansluit bij de politicus. Dit onderzoek laat zien hoe sociale media partijdige nieuwsconsumptie kunnen versterken in bepaalde contexten.
Studie over
politieke communicatie
social media
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Nieuwsmedia
sociale media
politici
ideologie
polarisatie
Kerninzichten
Politici beïnvloeden de zichtbaarheid van nieuws via sociale media Politici delen nieuws op sociale media om hun volgers te informeren en specifieke onderwerpen meer zichtbaarheid te geven. De reacties van gebruikers bepalen hoe ver het nieuws zich verspreidt en hoe belangrijk het lijkt.
Gebruikers reageren niet altijd meer op ideologisch nieuws Politici delen vaak nieuws dat bij hun politieke ideeën past, mogelijks omdat ze denken dat dit hun publiek meer aanspreekt. Het onderzoek toont echter aan dat gebruikers de vicieuze cirkel niet sluiten door juist meer te reageren op dit soort posts. Als gebruikers systematisch meer zouden reageren op ideologisch aansluitend nieuws, zou dit kunnen leiden tot meer ideologische isolatie en polarisatie, waarbij mensen alleen nog gelijkgestemde ideeën tegenkomen.
In sommige landen speelt ideologie een grotere rol In landen waar politiek en media sterk met elkaar verweven zijn, zoals Hongarije en Polen, reageren gebruikers vaker op nieuws dat ideologisch aansluit bij de politicus. Dit kan leiden tot meer politieke verdeeldheid en versterking van selectieve nieuwsconsumptie.
Inhoud en toon van berichten zijn belangrijker dan de bron van het nieuws Mensen reageren meer op wat er in een bericht staat en de manier waarop het wordt gebracht, dan op het nieuwsmedium dat het publiceerde. Negatieve berichten zorgen voor meer reacties en worden vaker gedeeld, terwijl positieve berichten meer likes en emotionele reacties oproepen.
Conclusie: politici kunnen online polarisatie versterken In bepaalde contexten, zoals landen met een sterke politieke en mediaverbinding, kan ideologisch nieuws meer reacties krijgen. Dit kan bijdragen aan polarisatie en fragmentatie in het online medialandschap.
Buyens, W. (2025). Never Mind the Source? The Drivers of User Engagement With Politicians’ Online News-Sharing Posts in 15 European Countries. The International Journal of Press/Politics. https://doi.org/10.1177/19401612251334941
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.