Hoe openheid over mindful sharenting leidt tot meer bewondering en betrokkenheid
Momfluencers delen vaak informatie over hun kinderen online, maar dit kan risico’s met zich meebrengen. Daarom kiezen sommigen voor "mindful sharenting", waarbij ze hun kinderen anoniem in beeld brengen. Onderzoek met 176 moeders toont aan dat volgers positiever reageren als momfluencers uitleggen waarom ze deze aanpak kiezen. Dit vergroot betrokkenheid, bewondering en waardering, vooral door meer empathie en een gevoel van verbondenheid. Dit onderzoek benadrukt het belang van transparantie en biedt momfluencers strategieën om privacybescherming en de voordelen van sharenting in balans te houden.
Studie over
influencer
Onderzoeksmethode(n)
Experiment
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
momfluencers
sharenting
Privacy
sociale media
Kerninzichten
Bevindingen en interpretatie
Mindful sharenting betekent dat ouders bewuster en voorzichtiger omgaan met het delen van foto's en informatie over hun kinderen op sociale media, waardoor ze allerlei strategieën gaan gebruiken om de negatieve effecten van sharenting te beperken. Dit kan bijvoorbeeld door gezichten onherkenbaar te maken of kinderen van achteren te fotograferen. Mindful sharenting helpt influencers om zowel de privacy van hun kinderen te beschermen als succesvol te blijven op social media.
Onderzoek met 178 moeders laat zien dat volgers meer betrokkenheid, bewondering en waardering tonen als momfluencers uitleggen waarom ze mindful sharenting toepassen.
Dit positieve effect komt vooral door verhoogde empathie en een gevoel van verbondenheid tussen volgers en de influencer.
Openheid over waarom een kind wordt geanonimiseerd wordt gezien als authentiek en versterkt de band tussen influencer en volgers.
Theoretische en maatschappelijke implicaties
Het onderzoek bevestigt dat de behoefte aan verbondenheid, zoals uitgelegd in de self-determination theory, ook geldt in de context van influencers. Influencers die hun keuzes uitleggen, versterken de band met hun volgers.
Transparantie over mindful sharenting kan leiden tot nieuwe sociale normen, waarbij meer ouders en influencers kinderen op een verantwoorde manier online delen.
Beleidsmakers kunnen deze inzichten gebruiken om richtlijnen te maken die kinderen beter beschermen tegen online risico’s in influencercontent.
Sociale mediaplatforms moeten hun verantwoordelijkheid nemen en hun algoritmes aanpassen om het gebruik van kinderen in content minder te belonen.
Meer bewustwording is nodig over de risico’s van sharenting. Trainingen kunnen ouders en influencers leren hoe ze veilig en verantwoord online kunnen delen.
Van den Abeele, E., Hudders, L., & Vanwesenbeeck, I. (2025). Tell me why: The impact of mindful sharenting explanations by momfluencers: An experimental study with mothers. New Media & Society, 0(0). https://doi.org/10.1177/14614448251314869
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.