Deze studie onderzoekt hoe Vlaamse jongvolwassenen milieubewuste keuzes maken, aan de hand van een model dat zowel rationele als sociale invloeden combineert. De auteurs brengen prominente trends aan het licht: (1) rationele factoren vormen barrières voor milieubewust gedrag, (2) sociale factoren fungeren als hefbomen voor milieubewust gedrag en (3) er is weerstand tegenover de (mediarepresentatie van) extreme en/of stereotiepe “groene niche”.
Hoewel sociale interacties dus cruciaal zijn om de drempel tot milieubewust gedrag te verlagen, is ook het doorbreken van de heersende groene stereotypes (bv. extreme “eco-warriors” en moderne hippies) van essentieel belang. Het onderzoek onderstreept de rol van digitale media in dit proces, en benadrukt daarbij de nood aan diverse, herkenbare en meer gematigde milieubewuste rolmodellen om het beeld van “typische groene mensen” te nuanceren en om milieubewust gedrag meer te normaliseren.
MIOS, Department of Communication Studies, Universiteit Antwerpen
van Gogh, R., & Walrave, M. (2024). Modernized hippies and extreme eco-warriors: A qualitative study on young adults’ pro-environmental views through the lens of the prototype willingness model. European Journal of Health Communication, 5(4), 51-76. https://doi.org/10.47368/ejhc.2024.403
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.
Nieuw onderzoek en inzichten rond media in Vlaanderen in je mailbox?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Volg ons op LinkedIn.
Jouw onderzoek toevoegen? Geef het hier door.