Sharenting onder de loep: hoe ouders online informatie over hun kinderen delen
Steeds meer ouders wordeninfluencers en delen hun leven met hun kinderen online. Dit biedt hen de kans om werk en gezin te combineren met het verdienen van geld. Uit een studie met 89 ouder-influencers uit België en Nederland blijkt dat kinderen vaak in hun content voorkomen. Er is echter een vrij laag bewustzijn over de concrete risico’s van het delen van persoonlijke informatie van kinderen (sharenting). Het onderzoek onderscheidt drie typen ouder-influencers: roekeloze, veilige en autoritaire veilige sharenters. Deze inzichten helpen om ouders en kinderen beter te beschermen tegen online risico’s.
Studie over
Ouders
Kinderen
influencer
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
sociale media
influencers
Privacy
sharenting
Kerninzichten
De sharenting-golf: overal aanwezig en genormaliseerd
Ouders die influencers zijn, delen veel over hun kinderen, vooral op Instagram. Ze richten zich vaak op andere ouders met content over opvoeding en kind-gerelateerde activiteiten.
Sharenting, het online delen van kinderinformatie, is erg genormaliseerd in deze groep. Dit kan invloed hebben op wat als 'normaal' wordt gezien in de samenleving, dus vraagt om voorzichtigheid.
Achter de schermen van sharenting-werk
Kinderen spelen een grote rol in het succes van ouder-influencers. Een kwart van de ouders beeldt hun kinderen wekelijks af in gesponsorde posts en bijna de helft maandelijks.
Gemiddeld besteden kinderen meer dan 36 minuten aan het helpen maken van één gesponsorde post. Dit laat zien dat influencer activiteiten een serieuze invloed hebben op de tijd en privacy van kinderen.
De drijfveren achter sharenting
Ouders delen vaak uit trots of plezier, en soms om een goed imago als ouder te creëren. Dit laatste wordt door tieners vaak afgekeurd.
Daarnaast speelt geld verdienen een grote rol. Ouders voelen druk van hun volgers en merken om informatie over hun kinderen te delen.
Risico’s van sharenting
Ouders maken zich weinig specifieke zorgen over de risico’s van sharenting, zoals cyberstalking of datamisbruik. Ze zien vooral abstracte risico’s, maar maken zich minder zorgen over concrete gevaren.
Hogere bezorgdheden hangen ook niet direct samen met vertonen van minder sharentinggedrag.
Van veilige tot roekeloze sharenters
Ouders praten weinig met hun kinderen over sharenting op de profielen van de ouders, en vragen hen niet dikwijls om toestemming. Kinderen die zelf willen delen op sociale media willen ze wel graag autonomie geven en ondersteunen.
Drie typen ouders werden onderscheiden: veilige sharenters, autoritaire veilige sharenters (weinig communicatie met het kind), en roekeloze sharenters.
Beuckels, E., Hudders, L., Vanwesenbeeck, I., & Van den Abeele, E. (2024). Work it baby! A survey study to investigate the role of underaged children and privacy management strategies within parent influencer content. New Media & Society, 27(6), 3081-3101. https://doi.org/10.1177/14614448231218992
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.