Squid Game beïnvloedt gokattitudes van jongvolwassenen
De Netflix-serie Squid Game laat de extreme negatieve gevolgen van gokken zien. Een onderzoek met 271 jongvolwassenen (18-35 jaar) onderzocht de invloed van de serie op hun houding tegenover gokken. Bij sommige kijkers verhoogde de serie de goedkeuring van gokken en hun intentie om te gokken. Maar betrokken kijkers zagen juist méér risico's, vonden gokken minder normaal en hadden een negatievere houding. Dit verminderde hun gokintentie en motiveerde hen om hun gedrag te veranderen. Betrokkenheid bij de personages in de serie speelt dus een belangrijke rol.
Studie over
verslaving
Media-inhoud
Psychologie
Jongvolwassenen (18-28j)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Medium/technologie
Televisie/video
App
Film/cinema
Smartphone
Tablet
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
gezondheidsdata
Mentaal welzijn
video-on-demand
Mediapsychologie
televisieserie
Kerninzichten
Het kijken naar de Netflix-serie Squid Game draagt bij tot de normalisering van gokgedrag onder jongvolwassenen, zelfs als de negatieve gevolgen ervan duidelijk worden getoond. Dit komt doordat kijkers kunnen denken dat gokken een algemeen aanvaarde en veelvoorkomende activiteit is
Via online experiment bij 271 jongvolwassenen (18–35 jaar) toont de studie aan dat het kijken naar Squid Game kan leiden tot positievere attitudes tegenover gokken en een grotere gokintentie. De meeste jongvolwassenen identificerenzich niet met stereotiepe gokkers(zoals criminelen) en zien zichzelf daardoor niet als risicogroep.
Tegelijk blijkt dat kijkers die een hoge betrokkenheid voelen met personages en hun negatieve gokervaringen de risico's van gokken serieuzer nemen. Zij ontwikkelen negatievere houdingen tegenover gokken en een verminderde gokintentie.
De Jans, S., Cauberghe, V., & Hudders, L. (2022). Red Light or Green Light? Netflix Series’ Squid Game Influence on Young Adults’ Gambling-Related Beliefs, Attitudes and Behaviors, and the Role of Audience Involvement. Health Communication, 38(12), 2640–2651. https://doi.org/10.1080/10410236.2022.2100184
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.