
Dit onderzoek brengt in kaart welke plaats nieuws opneemt in de mediagewoonten van Vlamingen. De studie stelt dat je nieuwsgebruik nooit volledig kan begrijpen wanneer je het bestudeert in isolatie of als een losstaand gedrag, en onderzoekt vandaar nieuwsgebruik als onderdeel van iemands vaste mediaroutine. Meer specifiek wordt de vraag gesteld wanneer nieuws (1) een promintente ( = een dominante, centrale plaats in het mediagebruik) en/of diverse rol ( = combinatie van platformen, bronnen, toestellen) opneemt in iemands mediagebruik, en (2) welke factoren dit bepalen.
Om een antwoord te bieden op de onderzoeksvragen, werd eerst het mediagebruik van een representatieve set Vlamingen in kaart gebracht. Op basis daarvan werden zes mediaprofielen geïdentificeerd, die elk op een eigen manier media gebruiken. Dit zijn - gaande van disruptief tot traditioneel mediagebruik - de Superstreamers, Multimedia Masters, News Omnivores, Broadcast Enthusiasts, intentionalists en Traditionalists.
De bevindingen:
1) Bij slechts twee van de zes mediaprofielen neemt nieuwsgebruik een prominente en/of diverse rol op.
Bij twee mediaprofielen neemt nieuwsgebruik een centrale of prominente plaats in:
Alle andere mediaprofielen gebruiken ook nieuws, maar daar fungeert nieuws eerder als bijproduct van bijvoorbeeld hun scroll- of zapgedrag, of is er gewoonweg een grotere aandacht voor entertainment. Bij bijvoorbeeld Superstreamers neemt nieuws slechts een klein onderdeel op van hun totale schermtijd.
Bij twee mediaprofielen is het nieuwsgebruik zeer divers:
Terwijl Traditionalists veel nieuws consumeren, blijft dit zeer beperkt tot de gekende traditionele kanalen, zoals de televisie of krant. Bovendien blijven ze zeer trouw aan dezelfde nieuwsmerken.
2) We identificeerden 9 factoren die mee verklaren waarom iemands nieuwsgebruik net prominent en/of divers is.
Uit de interviews met gebruikers die binnen de mediaprofielen vallen, identificeerden we 9 categorieën van factoren die mee verklaren waarom sommige profielen prominent en/of divers nieuwsgebruik hebben, en andere niet. Die doopten we om tot news use enablers en news use disablers:
Sommige factoren verklaren het nieuwsgebruik, andere verklaren waarom mensen het net vermijden.
Niet iedere factor is bovendien even belangrijk binnen ieder mediarprofiel. Bij Superstreamers is technologie een belangrijke news use enabler: namelijk de algoritmen op sociale media die de jongeren incidentieel blootstellen aan nieuws. Bij de News Omnivores speelt de nood om geïnformeerd te zijn, de cognitieve enabler, een grotere rol.
3) Nieuwsgebruik kent sterke gelijkenissen met het volledige mediagebruik.
Nieuws is zeer verweven met brede (media)routines. Bij mediaprofielen waar de smartphone en sociale media zeer centraal staan, wordt nieuws ook voornamelijk via de smartphone en sociale media geconsumeerd. Nieuws is onderdeel van iemands scrollgedrag op sociale media, of iemands televisie-avond. Nieuwsgebruik is bovendien zeer context-gebonden en maakt deel uit van vaste routines zoals pendelen naar het werk, 's avonds scrollen op TikTok of radio luisteren in de auto.
Conclusie
Begrijpen waarom en hoe Vlamingen nieuws gebruiken is een zeer complexe puzzel. We beargumenteren dat we die puzzel pas kunnen leggen wanneer we nieuwsgebruik kaderen in iemands volledige (media)routine.
De resultaten tonen aan dat nieuws voor veel Vlamingen past binnen bredere 'mediaflows', en dat nieuwsgebruik zelden op zichzelf staat. Begrijpen in welke context nieuwsgebruik plaatsvindt, helpt ons begrijpen waarom sommige mediaprofielen er net dan voor kiezen nieuws te consumeren, op die specifieke manier.
imec-mict-UGent, Department of Communication Sciences, Ghent University, imec
imec-SMIT-VUB, Department of Communication Sciences, Vrije Universiteit Brussel, imec
Peeters, H., Truyens, P., & Van Damme, K. (2025). How and Why People Consume News: Studying News Use and Its Enablers in Context of Media Repertoires. Journalism Studies, 1–34. https://doi.org/10.1080/1461670X.2025.2575512
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.
Nieuw onderzoek en inzichten rond media in Vlaanderen in je mailbox?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Volg ons op LinkedIn.
Jouw onderzoek toevoegen? Geef het hier door.


