Wat tieners denken over mediageletterdheid en mediagevaren
Tieners worden vaak gezien als vaardige, maar kwetsbare mediagebruikers. Daarom richten mediageletterdheidsprojecten zich vaak op jongeren om hen te beschermen tegen negatieve media-invloeden en om hen te helpen beter met media om te gaan. Interviews met 31 tieners (16-18 jaar) tonen aan dat zij mediageletterdheid vooral associëren met risico’s. Dit komt doordat publieke discussies en initiatieven hierover vaak een beschermende toon hebben. Dit onderzoek benadrukt dat de ervaringen en meningen van tieners zelf vaak ontbreken in deze debatten.
Studie over
Adolescenten (13-18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Interviews
Medium/technologie
Sociale media
Smartphone
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Mediagebruik
Mediawijsheid
onderwijs
stereotypen
Kerninzichten
Mediageletterdheid wordt vaak gezien als bescherming tegen risico’s Tieners associëren mediageletterdheid vooral met bewustwording van de gevaren van media, zoals misinformatie of verslaving. Dit komt doordat mediageletterdheidslessen en publieke discussies vaak een beschermende insteek hebben, in plaats van te focussen op creatief of actief gebruik van media.
Tieners herkennen negatieve stereotypes over zichzelf Veel tieners merken dat volwassenen hen zien als onvoorzichtig en naïef in hun mediagebruik. Dit stoort hen soms, maar veel jongeren nemen deze stereotypering over en zien zichzelf als "verstandiger" dan andere jongeren, vooral jongere tieners en kinderen. Hiermee proberen ze zichzelf neer te zetten als verantwoordelijker.
School is een geschikte plek om mediageletterdheid te leren Tieners vinden dat scholen een goede plek zijn om meer te leren over media. Ze zien docenten echter niet altijd als de beste personen om dit te doen. Leraren die negatief zijn over media of geen moeite doen om de leefwereld van jongeren te begrijpen, worden minder serieus genomen.
Voorkeur voor mediadeskundigen Veel tieners gaven aan dat ze liever les krijgen van mediadeskundigen. Deze experts kunnen hen technisch uitleggen hoe media werken en waarschuwen voor de gevaren. Dit zien ze als nuttiger dan algemene lessen van hun leraren.
Samenvattend benadrukt dit onderzoek dat tieners mediageletterdheid vooral zien vanuit een risico-perspectief. Daarnaast speelt de rol van stereotypes en de manier waarop mediageletterdheid wordt onderwezen een grote rol in hoe tieners dit onderwerp ervaren.
De Leyn, T., Waeterloos, C., De Wolf, R., Vanhaelewyn, B., Ponnet, K., & De Marez, L. (2021). Teenagers’ reflections on media literacy initiatives at school and everyday media literacy discourses. Journal of Children and Media, 16(2), 221–239. https://doi.org/10.1080/17482798.2021.1952463
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.