Een van de kerntaken van Mediapunt is het voeden van mediabeleid aan de hand van onderzoeksresultaten. Mediapunt ontwikkelde een dubbelslagtraject:
De media.monitor 2025 bracht recente kennis en onderzoek samen over prominente mediathema’s.
Tijdens het media.forum 2025 gingen onderzoekers, beleidsmakers, mediaprofessionals en burgers met die inzichten aan de slag om ze te vertalen naar gedragen, concrete beleidsaanbevelingen.
Dit rapport bevat het resultaat van die collectieve denkoefening. Het tracht beleidsmakers te voeden met onderbouwde, uitvoerbare voorstellen om in te spelen op maatschappelijke noden én toekomstige kansen. De aanbevelingen vertrekken vanuit gedeelde waarden: publieke informatie als democratische infrastructuur, inclusie als voorwaarde voor relevantie, en vertrouwen als fundament van mediapraktijken.
Dit rapport bundelt veertien beleidsaanbevelingen die voortkomen uit de inzichten van de media.monitor 2025 en het media.forum 2025, en zijn gegroepeerd rond vier thema’s die centraal stonden in beide trajecten:
AI-tsunami in media-productie op komst?
Shift naar digital-first in de audiovisuele sector
Journalistiek onder druk
Goed online leven door competenties en digitale deconnectie
De aanbevelingen spelen in op actuele noden in het Vlaamse medialandschap en trachten ook een toekomstperspectief te bieden. De aanbevelingen zijn gericht op zowel mediabeleid, -onderzoek als de -sector.
Belangrijke kanttekening bij deze aanbevelingen is dat de basis steeds wetenschappelijk onderzoek is. Waar geen onderzoek over beschikbaar was/is, valt dus buiten de scope van dit document.
Introduceer een zichtbaarheidsquotum voorVlaamse en Europese content.
Stimuleer blijvende structurele samenwerking tussen internationale spelers en Vlaamse producenten.
Versterk de rol van regulerende instanties via handhaving en evaluatie.
Voorzie extra bevoegdheden en middelen voorVlaamse en Europese toezichthouders.
Modernisering van Evenementenlijst in een digital-first tijdperk
Breid het mediumcriterium uit naar digitale platformdiensten en platformen.
Hernieuw de samenstelling op basis van inclusiviteitscriteria.
Stel een periodieke herzieningsprocedure in met inspraak.
Versterk de toegankelijkheid van de lijst door audiodescriptieplicht.
Thema 3. Journalistiek onder druk
Algoritmische transparantie en verantwoordelijkheid in nieuwsdistributie vrijwaren
Verplicht algoritme transparantie bij nieuwsverspreiding.
Introduceer het ‘recht op uitleg’ voorgebruikers.
Ontwikkel een gedragscode voor algoritmisch nieuwsbeheer.
Stimuleer de afbouw van afhankelijkheid van nieuwsorganisaties van socialemediaplatformen.
Diversificatie van distributie: weg van platformafhankelijkheid
Stimuleer de uitbouw van eigen digital-first platformen.
Introduceer ‘Content-Diversiteitsfonds’ voor digitale innovaties.
Faciliteer datadeling via een neutraal platform.
Organiseer een jaarlijks ‘Digital NewsAccelerator’-programma.
Kwaliteitswaarborg voor journalistieke content op sociale media
Ontwikkel een ‘Social Journalism Code’.
Implementeer thematische diversiteitsmonitoring in algoritmische rapportage.
Ontwikkel een kwaliteitslabel voor journalistieke socialemediacontent.
Stimuleer diepgravende verhalen in platformgeschikte formats.
Vertrouwen in nieuws en versterking van mediageletterdheid
Blijf investeren in onafhankelijke factchecking op sociale media.
Richt een regionale ‘News Literacy Hub’ op.
Lanceer een publiekscampagne om kritisch nieuwsdeelgedrag te stimuleren.
Ontwikkel outreachprogramma’s voor moeilijk bereikbare jongeren.
Investeren in moeilijk te bereiken doelgroepen
Versterk structureel onderzoek naar diversiteit in nieuws en perceptie ervan.
Stimuleer innovatieve (nieuws)formats die inclusie centraal stellen.
Onderzoek en verlaag structurele instapdrempels.
Moedig nieuwsredacties aan actiever en creatiever aan de slag te gaan met diversiteit.
Thema 4. Goed online leven door competenties en digitale deconnectie
Emotionele mediacompetenties en emotieregulatie
Ontwikkel een onderwijstraject Emotieregulatie Mediawijsheid.
Stimuleer co-creatieprojecten die positief mediagebruik stimuleren.
Ontwerp digitale toolkits rond media-emoties.
Voer structurele (impact)metingen uit.
Collectief digitaal welzijn en evenwichtige digitale deconnectie
Installeer een Vlaams Forum Digitaal Welzijn.
Ontwikkel een gids voor evenwichtige digitale deconnectie met sectorspecifieke richtlijnen.
Reguleer en veranker digitale deconnectie in arbeids- en onderwijscontracten.
Monitor en publiceer jaarlijkse indicatoren van digitaal welzijn.
Ethiek en verantwoordelijkheid in het influencer-ecosysteem
Onderzoek systematisch de impact van ideologische en misinformatie-influencers.
Stimuleer academisch en journalistiek onderzoek naar influencers.
Blijf inzetten op de ethische code (FAQ) voor influencers.
Subsidieer trainingen verantwoord influencership.
Verhoog transparantie en verantwoordelijkheid bij platformen.
Aanpak
Mediapunt formuleerde de beleidsaanbevelingen in dit document op basis van de media.monitor 2025 en het media.forum 2025.
De media.monitor kwam tot stand door eerst een consultatieronde te doen bij experten in media(onderzoek). Zo identificeerden we vier thema’s die actueel Vlaams mediaonderzoek domineren. Vervolgens brachten we per thema overkoepelende inzichten samen op basis van een lezing en interpretatie van recent Vlaams mediaonderzoek (een uitgebreide beschrijving van de aanpak van de media.monitor kan je hier raadplegen).
Het media.forum gebruikten we om enerzijds de kerninzichten van de media.monitor voor te stellen aan stakeholders. Anderzijds om in thematische rondetafelgesprekken met mediabeleidsmedewerkers, -professionals en -onderzoekers te brainstormen over aanbevelingen. Tijdens deze rondetafelgesprekken kregen deelnemers templates om zelf aanbevelingen te formuleren en concretiseren (zie afbeelding).
Voorbeeld van oefening tijdens rondetafelgesprekken om tot beleidsaanbevelingen te komen(media.forum 2025).
Ten slotte brachten we alle verkregen inzichten samen en vertaalden we deze inzichten naar concrete aanbevelingen. Het Mediapuntconsortium gaf, naargelang hun expertise, gerichte input om aanbevelingen scherp(er) te stellen.
De aanbevelingen kunnen stakeholders lezen als een ‘menu’. Een keuze kan gemaakt worden om bepaalde aanbevelingen te prioriteren, uit te voeren en/of eenvervolg aan te geven.
Meer weten?
Heb je vragen over deze aanbevelingen, of wil je meer weten? Neem dan contact op met de onderzoekers:
Een van de kerntaken van Mediapunt is het voeden van mediabeleid aan de hand van onderzoeksresultaten. Mediapunt ontwikkelde een dubbelslagtraject:
De media.monitor 2025 bracht recente kennis en onderzoek samen over prominente mediathema’s.
Tijdens het media.forum 2025 gingen onderzoekers, beleidsmakers, mediaprofessionals en burgers met die inzichten aan de slag om ze te vertalen naar gedragen, concrete beleidsaanbevelingen.
Dit rapport bevat het resultaat van die collectieve denkoefening. Het tracht beleidsmakers te voeden met onderbouwde, uitvoerbare voorstellen om in te spelen op maatschappelijke noden én toekomstige kansen. De aanbevelingen vertrekken vanuit gedeelde waarden: publieke informatie als democratische infrastructuur, inclusie als voorwaarde voor relevantie, en vertrouwen als fundament van mediapraktijken.
Dit rapport bundelt veertien beleidsaanbevelingen die voortkomen uit de inzichten van de media.monitor 2025 en het media.forum 2025, en zijn gegroepeerd rond vier thema’s die centraal stonden in beide trajecten:
AI-tsunami in media-productie op komst?
Shift naar digital-first in de audiovisuele sector
Journalistiek onder druk
Goed online leven door competenties en digitale deconnectie
De aanbevelingen spelen in op actuele noden in het Vlaamse medialandschap en trachten ook een toekomstperspectief te bieden. De aanbevelingen zijn gericht op zowel mediabeleid, -onderzoek als de -sector.
Belangrijke kanttekening bij deze aanbevelingen is dat de basis steeds wetenschappelijk onderzoek is. Waar geen onderzoek over beschikbaar was/is, valt dus buiten de scope van dit document.
Introduceer een zichtbaarheidsquotum voorVlaamse en Europese content.
Stimuleer blijvende structurele samenwerking tussen internationale spelers en Vlaamse producenten.
Versterk de rol van regulerende instanties via handhaving en evaluatie.
Voorzie extra bevoegdheden en middelen voorVlaamse en Europese toezichthouders.
Modernisering van Evenementenlijst in een digital-first tijdperk
Breid het mediumcriterium uit naar digitale platformdiensten en platformen.
Hernieuw de samenstelling op basis van inclusiviteitscriteria.
Stel een periodieke herzieningsprocedure in met inspraak.
Versterk de toegankelijkheid van de lijst door audiodescriptieplicht.
Thema 3. Journalistiek onder druk
Algoritmische transparantie en verantwoordelijkheid in nieuwsdistributie vrijwaren
Verplicht algoritme transparantie bij nieuwsverspreiding.
Introduceer het ‘recht op uitleg’ voorgebruikers.
Ontwikkel een gedragscode voor algoritmisch nieuwsbeheer.
Stimuleer de afbouw van afhankelijkheid van nieuwsorganisaties van socialemediaplatformen.
Diversificatie van distributie: weg van platformafhankelijkheid
Stimuleer de uitbouw van eigen digital-first platformen.
Introduceer ‘Content-Diversiteitsfonds’ voor digitale innovaties.
Faciliteer datadeling via een neutraal platform.
Organiseer een jaarlijks ‘Digital NewsAccelerator’-programma.
Kwaliteitswaarborg voor journalistieke content op sociale media
Ontwikkel een ‘Social Journalism Code’.
Implementeer thematische diversiteitsmonitoring in algoritmische rapportage.
Ontwikkel een kwaliteitslabel voor journalistieke socialemediacontent.
Stimuleer diepgravende verhalen in platformgeschikte formats.
Vertrouwen in nieuws en versterking van mediageletterdheid
Blijf investeren in onafhankelijke factchecking op sociale media.
Richt een regionale ‘News Literacy Hub’ op.
Lanceer een publiekscampagne om kritisch nieuwsdeelgedrag te stimuleren.
Ontwikkel outreachprogramma’s voor moeilijk bereikbare jongeren.
Investeren in moeilijk te bereiken doelgroepen
Versterk structureel onderzoek naar diversiteit in nieuws en perceptie ervan.
Stimuleer innovatieve (nieuws)formats die inclusie centraal stellen.
Onderzoek en verlaag structurele instapdrempels.
Moedig nieuwsredacties aan actiever en creatiever aan de slag te gaan met diversiteit.
Thema 4. Goed online leven door competenties en digitale deconnectie
Emotionele mediacompetenties en emotieregulatie
Ontwikkel een onderwijstraject Emotieregulatie Mediawijsheid.
Stimuleer co-creatieprojecten die positief mediagebruik stimuleren.
Ontwerp digitale toolkits rond media-emoties.
Voer structurele (impact)metingen uit.
Collectief digitaal welzijn en evenwichtige digitale deconnectie
Installeer een Vlaams Forum Digitaal Welzijn.
Ontwikkel een gids voor evenwichtige digitale deconnectie met sectorspecifieke richtlijnen.
Reguleer en veranker digitale deconnectie in arbeids- en onderwijscontracten.
Monitor en publiceer jaarlijkse indicatoren van digitaal welzijn.
Ethiek en verantwoordelijkheid in het influencer-ecosysteem
Onderzoek systematisch de impact van ideologische en misinformatie-influencers.
Stimuleer academisch en journalistiek onderzoek naar influencers.
Blijf inzetten op de ethische code (FAQ) voor influencers.
Subsidieer trainingen verantwoord influencership.
Verhoog transparantie en verantwoordelijkheid bij platformen.
Aanpak
Mediapunt formuleerde de beleidsaanbevelingen in dit document op basis van de media.monitor 2025 en het media.forum 2025.
De media.monitor kwam tot stand door eerst een consultatieronde te doen bij experten in media(onderzoek). Zo identificeerden we vier thema’s die actueel Vlaams mediaonderzoek domineren. Vervolgens brachten we per thema overkoepelende inzichten samen op basis van een lezing en interpretatie van recent Vlaams mediaonderzoek (een uitgebreide beschrijving van de aanpak van de media.monitor kan je hier raadplegen).
Het media.forum gebruikten we om enerzijds de kerninzichten van de media.monitor voor te stellen aan stakeholders. Anderzijds om in thematische rondetafelgesprekken met mediabeleidsmedewerkers, -professionals en -onderzoekers te brainstormen over aanbevelingen. Tijdens deze rondetafelgesprekken kregen deelnemers templates om zelf aanbevelingen te formuleren en concretiseren (zie afbeelding).
Voorbeeld van oefening tijdens rondetafelgesprekken om tot beleidsaanbevelingen te komen(media.forum 2025).
Ten slotte brachten we alle verkregen inzichten samen en vertaalden we deze inzichten naar concrete aanbevelingen. Het Mediapuntconsortium gaf, naargelang hun expertise, gerichte input om aanbevelingen scherp(er) te stellen.
De aanbevelingen kunnen stakeholders lezen als een ‘menu’. Een keuze kan gemaakt worden om bepaalde aanbevelingen te prioriteren, uit te voeren en/of eenvervolg aan te geven.
Meer weten?
Heb je vragen over deze aanbevelingen, of wil je meer weten? Neem dan contact op met de onderzoekers:
Hou de vinger aan de pols rond mediaonderzoek via de updates van Mediapunt. Ontdek onze publicaties met nieuw onderzoek, artikels waarin we dieper in data duiken, aankondingen van interessante events en actualiteitsgerelateerde opiniestukken.