Dit media.dossier biedt een overzicht van recente en actieve steunmaatregelen ter bevordering van media-innovatie in uiteenlopende Europese mediamarkten. We zoomen in op steunmaatregelen voor digitale transformatie en innovatie van de mediasector, ge(co)financierd met publieke middelen.
We schetsen op basis van deskresearch het (media-)innovatielandschap in vijf landen/regio’s. We selecteerden Frankrijk, Denemarken, Noorwegen, Oostenrijk en de Spaanse autonome gemeenschap Catalonië. Elke case besluiten we met een SWOT-analyse waar we ‘lessons learned’ en ‘best practices’ uit destilleren die relevant voor het Vlaamse media(-innovatie)landschap zijn.
De cases zijn niet allesomvattend, maar geven een helder overzicht van hoe media-innovatie gestimuleerd wordt in naburige landen/regio’s. Het geeft op deze manier inzage in hoe op nationaal alsook Europees niveau nagedacht wordt over welke aspecten van innovatie en digitale transformatie relevant en essentieel zijn om de mediasector weerbaarder en duurzamer te maken in het volatiele medialandschap.
Via de banner bovenaan kan je het hele media.dossier downloaden.
Hieronder geven we aan de hand van infographics een samenvatting.
Dit media.dossier omvatte een onderzoeksopzet bestaande uit drie fases:
Hou de vinger aan de pols rond mediaonderzoek via de updates van Mediapunt.
Ontdek onze publicaties met nieuw onderzoek, artikels waarin we dieper in data duiken, aankondingen van interessante events en actualiteitsgerelateerde opiniestukken.