Publicatie

media.dossier. Steunmaatregelen voor media-innovatie in Europa

Dit media.dossier biedt een overzicht van recente en actieve steunmaatregelen ter bevordering van media-innovatie in uiteenlopende Europese mediamarkten. We zoomen in op steunmaatregelen voor digitale transformatie en innovatie van de mediasector, ge(co)financierd met publieke middelen.

We schetsen op basis van deskresearch het (media-)innovatielandschap in vijf landen/regio’s. We selecteerden Frankrijk, Denemarken, Noorwegen, Oostenrijk en de Spaanse autonome gemeenschap Catalonië. Elke case besluiten we met een SWOT-analyse waar we ‘lessons learned’ en ‘best practices’ uit destilleren die relevant voor het Vlaamse media(-innovatie)landschap zijn.

De cases zijn niet allesomvattend, maar geven een helder overzicht van hoe media-innovatie gestimuleerd wordt in naburige landen/regio’s. Het geeft op deze manier inzage in hoe op nationaal alsook Europees niveau nagedacht wordt over welke aspecten van innovatie en digitale transformatie relevant en essentieel zijn om de mediasector weerbaarder en duurzamer te maken in het volatiele medialandschap.

Via de banner bovenaan kan je het hele media.dossier downloaden.
Hieronder geven we aan de hand van infographics een samenvatting.

Types van steunmaatregelen voor innovatie in Europa

Bedreigingen voor media-innovatie in Europa

SWO(T) analyse van media-innovatiebeleid in 5 regio's

Lessen voor het Vlaamse media-innovatiebeleid

Methodologie

Dit media.dossier omvatte een onderzoeksopzet bestaande uit drie fases:

  • Fase 1. Eerst voerden we een uitgebreide deskresearch uit. Vijf cases werden geselecteerd. Het gaat meer bepaald om: Denemarken, Noorwegen, Frankrijk, Oostenrijk en Catalonië (Spanje). Voor elk land/regio voerden we een documentanalyse uit op in de eerste plaats beleidsdocumenten die het (media-)innovatiebeleid schetsten alsook huidige programma’s en initiatieven ter ondersteuning van innovatie in de mediasector. We lichtten steunmaatregelen uit over de laatste vijf jaar, met een focus op directe, publieke steun. Bovendien zoomden we in op initiatieven opgezet aan het begin of in de nasleep van de COVID-19-crisis.
  • Fase 2. We voerden een SWOT-analyse uit van elke bestudeerde case. We lichtten telkens de sterktes (S), zwaktes (W), opportuniteiten (O) en bedreigingen (T) uit voor het recent en huidig gevoerde (media-)innovatiebeleid.
  • Fase 3. Aan de hand van de SWOT-analyse in Fase 2 trokken we een aantal lessen voor het Vlaamse (media-)innovatiebeleid. Haalbaarheid en relevantie vormden hierbij de leidraad.

Meer weten?

Publicatie

media.dossier. Steunmaatregelen voor media-innovatie in Europa

Analyse en updates

Hou de vinger aan de pols rond mediaonderzoek via de updates van Mediapunt.
Ontdek onze publicaties met nieuw onderzoek, artikels waarin we dieper in data duiken, aankondingen van interessante events en actualiteitsgerelateerde opiniestukken.