Of het nu gaat om een potje FIFA op een PlayStation of een bloeiende carrière uitbouwen in The Sims: voor veel Vlaamse kinderen en jongeren zijn digitale games een belangrijke bron van ontspanning en entertainment geworden.
Maar op wat voor toestel gamen ze het liefst? En welk type games krijgen de voorkeur? In deze dataduik bieden we een antwoord op die vragen. We verdiepen ons hiervoor in de data van de meest recente Apenstaartjarenstudie, die een diverse groep van 5482 Vlaamse kinderen en tieners bevroeg naar hun gamegewoonten.
Cijfers van de Apenstaartjarenstudie bewijzen dat digitaal gamen zeer populair is bij Vlaamse kinderen en jongeren, zowel bij jongens als bij meisjes. Waar het aantal jongens dat aangeeft te gamen doorheen alle graden van het lager en middelbaar onderwijs zeer hoog blijft, lijkt de interesse bij meisjes meer dynamisch. Terwijl in de 3e graad lager en de 1e graad middelbaar onderwijs nog respectievelijk 83% en 81% van de meisjes aangeeft te gamen, daalt dit aantal vanaf de 2de graad middelbaar naar 69%. Mogelijk krijgen meisjes terwijl ze opgroeien meer interesse in andere vormen van ontspanning.
Nog een verschil tussen jongens en meisjes is de frequentie waarmee wordt gegamed. Jongens gamen vaker dan meisjes, een meerderheid is hier bijna iedere dag mee bezig. Een voetnoot bij dit cijfer is dat dit niet per se verwijst naar urenlang gamen op een spelconsole. Een kort spelletje van enkele minuten op de Smartphone kan hier ook onder vallen. Wat wel opvalt is dat de groep dagelijkse gamers wat kleiner wordt bij de 2e en 3e graad van het middelbaar onderwijs. Dit zien we zowel bij de jongens als bij de meisjes.
Games zijn toegankelijker dan ooit en kunnen gespeeld worden op allerhande schermen en toestellen. Jongens maken hier gretig gebruik: een meerderheid speelt maandelijks games op een spelconsole, een smartphone en/of op een computer. Hoewel de spelconsoles (PlayStation, Xbox, Nintendo Switch, ..) zeer populair zijn, vinden ze toch minder hun intrek bij meisjes. Zij zullen eerder kiezen voor hun smartphone of computer. Tablets zijn het minst populaire toestel om games op te spelen.
Dat gamen een belangrijke sociale component bevat, wordt ook bevestigd. 71% van de jongens spreekt maandelijks af met anderen om samen online een spel te spelen. Er wordt op zo’n momenten regelmatig met elkaar gecommuniceerd via een headset. Tot slot tonen de cijfers dat de interesse van jongens breder gaat dan ‘zelf gamen’. 71% kijkt maandelijks naar een video van iemand anders die gamet. Ze vinden hun gading bij ‘gaming influencers’ op YouTube of Twitch. 26% volgt daarnaast ook eSports.
Wat voor type games worden gespeeld verschilt naargelang de leeftijd en het gender. Wel valt op dat online game Roblox, waarbij gebruikers games kunnen spelen die door andere gebruikers zijn gemaakt, bij een breed publiek in de smaak valt. Mainstream games, waaronder de Mario games, Pokémon of FIFA blijven het ook goed doen, net zoals het net verfilmde Minecraft. Fortnite, met zijn befaamde dansjes, is voornamelijk populair bij tienerjongens. Meisjes vinden hun gading elders. Zij spelen sneller de games Subway Surfers of Just Dance (33% meisjes vs. 10% jongens).
Hou de vinger aan de pols rond mediaonderzoek via de updates van Mediapunt.
Ontdek onze publicaties met nieuw onderzoek, artikels waarin we dieper in data duiken, aankondingen van interessante events en actualiteitsgerelateerde opiniestukken.