Leidt media-aandacht tot meer macht voor politici?
Onderzoek heeft al aangetoond dat hooggeplaatste politici meer media-aandacht krijgen dan hun collega's die in lagere posities zitten. Macht leidt dus tot media-aandacht, maar leidt media-aandacht ook tot meer macht? Deze studie onderzoekt het verband tussen media-aandacht en politieke macht door te kijken of politici die topfuncties bekleden (zoals partijvoorzitter en minister) voor hun promotie meer in de media verschenen dan anderen. De analyse van Belgische politici tussen 2000 en 2020 toont aan dat media-aandacht van belang is voor het bereiken van een topfunctie, vooral voor ministers. Maar tegen de verwachting van de onderzoekers in, blijkt de invloed van media-aandacht niet toe te nemen in de loop van de tijd.
Studie over
Media-inhoud
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Printmedia
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
media-aandacht
politici
ministers
partijleiders
Kerninzichten
Media-aandacht speelt een belangrijke rol voor het krijgen van een promotie in de politiek. Politici die later ministers of partijleiders worden kregen al voor hun promotie meer media-aandacht.
Voor elke extra vermelding in de media per maand stijgt de kans om minister of partijleider te worden met respectievelijk 17 en 15 procent.
Naast media-aandacht spelen ook andere factoren een rol bij politieke promotie:
Leeftijd: ouder worden (en dus te lang in het parlement zitten zonder een hogere functie te krijgen) verlaagt de kans om minister te worden met 5 procent, er is geen significant effect voor toekomstige partijleiders
Fractieleider zijn (geweest): dit verdriedubbelt de kans om minister te worden, de kans om partijleider te worden is zelfs 9 keer groter
Lidmaatschap van het partijbestuur: de kans om minister te worden is dan 3 keer groter, de kans om partijleider te worden is 7 keer groter
De invloed van media-aandacht op politieke promotie lijkt stabiel te blijven in de loop van de tijd, wat aantoont dat media-invloed de traditionele politieke logica niet vervangt.
De Belgische context vormt een eerder conservatieve case voor onderzoek naar media-invloed in politiek. Daarom suggereren de onderzoekers dat de resultaten ook relevant kunnen zijn voor andere landen.
Deze studie (in combinatie met vorig onderzoek) toont aan dat de relatie tussen media en politiek in twee richtingen gaat: politieke macht genereert media-aandacht, maar media-aandacht zorgt ook voor meer politieke macht.
Van Remoortere, A., Walgrave, S., & Vliegenthart, R. (2021). Mass media occurrence as a political career maker. The International Journal of Press/Politics, 28(1), 201–218. https://doi.org/10.1177/19401612211021784
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.