Minister van Media Benjamin Dalle heeft vandaag de website van Mediapunt gelanceerd. Mediapunt is het Vlaamse interuniversitair kenniscentrum voor mediaonderzoek, een samenwerking van Vrije Universiteit Brussel, Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen. De site MediapuntVlaanderen.be moet uitgroeien tot dé online hub voor mediaonderzoek in Vlaanderen. Dat maakte minister Dalle vandaag bekend op het Desinforum, een netwerkevent rond de strijd tegen desinformatie.
Het kenniscentrum mediaonderzoek, dat de naam Mediapunt kreeg, ging begin dit jaar van start met steun van de Vlaamse overheid. Vanaf vandaag is de website toegankelijk voor iedereen met een interesse in media(onderzoek). Het doel van de site is tweeledig: het platform geeft inzicht in het onderzoek dat Mediapunt zélf doet en het biedt een plaats waar alle beleidsrelevant onderzoek naar media aan de Vlaamse kennisinstellingen kan ontsloten worden.
“De voorbije maanden hebben we hard gewerkt om het kenniscentrum uit te bouwen”, aldus trekker professor Ike Picone, verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel en imec-SMIT. “De lancering van de website maakt aan een breder publiek duidelijk wat we zoal doen. Mediapunt is een samenwerking tussen drie universiteiten, maar de ambitie is een platform te geven aan het mediaonderzoek van álle Vlaamse kennisinstellingen.”
Minister van Media Benjamin Dalle: “Met Mediapunt zetten we verder in op onderbouwd mediabeleid. Het kenniscentrum krijgt de taak om belangrijke trends die onderzoek aan het licht brengt mee te vertalen naar concrete beleidsimplicaties. Dit is een waardevolle bijdrage in het complex en snel veranderende medialandschap van vandaag.”
Mediapunt heeft drie kerntaken om uit te groeien tot het referentiepunt voor Vlaams mediaonderzoek. Ten eerste verzamelt Mediapunt de inzichten van het vele onderzoek dat in Vlaanderen gebeurt op vlak van media, mediagebruik en mediaparticipatie. Want het medialandschap is geëvolueerd naar een complex ecosysteem met heel diverse spelers. In Vlaanderen doen verschillende kennisinstellingen onderzoek naar die complexiteit. Dat onderzoek zal Mediapunt samenbrengen en vertalen naar concrete inzichten en aanbevelingen voor beleidsmakers en mediaprofessionals.
Het kenniscentrum zal daarnaast ook instaan voor eigen onderzoek en data-analyse. Dit omvat analyses van gedetailleerde data over het mediagebruik in Vlaanderen en ook vraaggericht beleidsrelevant onderzoek. “In Vlaanderen is er al heel wat relevant onderzoek naar media, maar veel inzichten blijven verborgen in datasets en rapporten. Via Mediapunt kunnen we regelmatig naar buiten komen met bijkomende analyses op basis van bestaande data. Daarnaast doen we ook zelf onderzoek”, zegt coördinator en onderzoeker Kristin Van Damme (imec-mict en Universiteit Gent).
Naast onderzoek uitvoeren en verzamelen is ook kennisdeling een derde kerntaak van het kenniscentrum Mediapunt. Daarvoor werkte het kenniscentrum een heel aantal formats uit:
Dat alles in nauwe samenwerking met partners binnen de mediasector en het mediabeleid.
Hou de vinger aan de pols rond mediaonderzoek via de updates van Mediapunt.
Ontdek onze publicaties met nieuw onderzoek, artikels waarin we dieper in data duiken, aankondingen van interessante events en actualiteitsgerelateerde opiniestukken.